• Bell's Palsy

    Terkejut Bangun Pagi Tengok Muka Jatuh Sebelah

    Terkejut bangun pagi tengok muka jatuh sebelah rupa-rupanya diserang bell’s palsy.   Apa itu bell’s  palsy?   Menurut, Dr. Loganathan, bell’s  palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.   Bell’s palsy di mana pesakitnya hanya mengalami lumpuh muka yang bukan berpunca daripada tekanan darah tinggi, diabetes atau sebagainya.   Menurut beliau, nama bell’s palsy diberi sempena pakar anatomi Scotland Charles Bell yang pertama kali menggambarkan keadaan tersebut sebagai penyakit mononeuropati akut (penyakit yang melibatkan satu saraf).   Biasanya, ia berlaku secara tiba-tiba secara separa namun dalam kes tertentu (peratusan rendah)…

  • omega guard

    Cara Atasi Masalah Suka Makan

    Bagaimana nak atasi masalah suka makan? Semua orang suka makan kan hehe     Bayangkan situasi ini.Lidah mengecap sesuatu,hidung mencium aroma yang harum atau anda berada pada tempat tertentu. Semua ini,secara langsung membuatkan otak anda akan berinteraksi dengan zat-zat kimia seperti dopomine dan serotonin. Dalam masa yang sama,ia akan membuatkan selera makan memenuhi otak kamu semua.Akibatnya, kamu ingin makan dan makan lagi..haha.walaupun isyarat perut tidak memberikan rasa lapar. bahaya tuuuu.   Semestinya rasa lapar itulah datangnya dari perut. Ketika anda memerlukan tenaga,perut akan mengirmkan ghrelin ( hormon lapar) ke hipotolamus ( pusat arahan di otak untuk metabolisme).Hasilnya, anda akan mencari-cari makanan untuk anda kunyah 🙂   so, jangan sesekali anda cuba…

  • kanser

    Haid Yang Berpanjangan Tanda Awal Kanser Rahim?

    Betulkah haid yang berpanjangan ni tanda awal kanser rahim?   Ya, betul haid yang berpanjangan merupakan salah satu tanda awal kanser rahim.   Tanda-tanda awal kanser rahim   Vagina mengeluarkan suatu cairan yang luar biasa Berlaku pendarahan di bahagian vagina secara tidak normal Kesakitan pada pelvis Sakit ketika bersama atau sewaktu melakukan hubungan kelamin Haid yang berpanjangan dan berat Hilang kawalan pada pundi kencing Ketidakselesaan ketika membuang air kecil Keletihan yang berterusan Hilang selera makan atau berat badan turun mendadak Sakit Kaki   Bagaimanakah kanser rahim berlaku?   Rahim adalah organ reproduktif yang berfungsi sebagai tempat membesarnya janin atau kandungan. Organ kita ni berbentuk buah pear dan terdiri daripada bahagian…

  • omega guard

    10 Makanan Untuk Ibu Mengandung Yang Boleh Merangsang Otak Genius Bayi Dalam Kandungan

    Makanan yang ibu mengandung perlu amalkan jika ingin bayi yang lahir otak genius.   1) Madu       Makanan yang sangat berkhasiat yang juga dikenali sebagai makanan penyembuh penyakit. Ia mengandungi pelbagai vitamin seperti vitamin A, B1,B2,B3,B5,B6,D,K,E mineral seperti zat besi, zink. Selain itu, ia juga mengandungi protein, hormon, antiseptik dan enzim yang mampu meningkatkan daya ingatan dan kecergasan mental.     2) Kismis     Kismis kaya dengan zat besi yang sangat penting untuk membina darah agar bekalan oksigen cukup untuk disalurkan ke otak. Darah mengangkut kesemua nutrisi yang penting agar sampai ke tempat yang diperlukan. Oleh itu, darah yang mencukupi membantu dalam pembentukan otak anak yang genius.…

  • Rabun

    Cara Mengatasi Masalah Rabun

    Rabun merupakan masalah penglihatan yang sering terjadi kepada semua peringkat umur. Tak kira sama ada muda atau tua. Malah, seawal usia 7 tahun lagi sudah ramai kanak kanak yang ada masalah rabun ni. Kalaau perasan ramai budak yang baru 7 tahun dah mula memakai cermin mata. Rabun ni juga terdapat 2 jenis.   2 Jenis Rabun Masalah Rabun Jauh   Rabun jauh ini dimana keadaan seseorang tidak dapat melihat sesuatu objek didalam keadaan yang jauh dengan jelas. Tetapi, dapat melihat objek yang dekat dengan jelas.     Biji mata mereka lebih besar dan panjang berbanding orang yang tidak rabun. Imej yang masuk ke dalam mata tidak dapat difokus dengan tepat…

  • Atasi masalah stress

    Bagaimana Cara Untuk Menangani Stress

    Tekanan atau stress ni selalunya golongan wanita yang sering menghadapi tekanan berbanding lelaki.Kenapa?entry kali ni khas ditujukan buat wanita diluar sana yang sedang menghadapi tekanan 🙂       Saban hari semakin ramai wanita yang berkerja dan menjadi suri rumah.2 kerja dalam 1 hari..ini bukan mudah ya..harus menghadapi masalah ditempat kerja,masalah di rumah,masalah anak,masalah suamI semuanya terkumpul dikepala dan ia sangat memberi impak yang besar dalam sesebuah kehidupan..   Bagaimanakah cara mereka melakukanya? bagaimanakah anda boleh mencontohi mereka dalam menguruskan tekanan yang diiringi dengan cabaran kehidupan dan tekanan kerja yang tinggi? bagaimanakah cara anda tampil dengan penuh gaya dan sinar tanpa mengalami keletihan ,walaupun semasa mengharungi hari-hari yang mencabar.   jawapannya…

  • Penjagaan selepas bersalin

    Amalan Berpantang Selepas Bersalin

    Berpantang merupakah salah satu aktiviti wajib yang perlu dilakukan / dihadapi oleh semua wanita yang baru lepas melahirkan anak. Amalan berpantang ini adalah untuk memastikan badan si ibu benar-benar pulih dan sihat, memerhatikan kitaran haid yang betul bagi perancangan keluarga. Manakala rawatan badan luar dan dalam serta pemakanan perlu dikawal dengan ketat sehingga tamat tempoh berpantang.   Lazimnya, masyarakat Melayu berpantang selama 40 hari bagi mengembalikan kecergasan wanita. Amalan seperti berurut, bertuam, bertungku, berbengkung, dan berbarut mungkin agak melecehkan bagi sesetengah orang tetapi kesan dan hasilnya dapat dilihat dalam jangka masa panjang.     Rawatan Tradisional Secara umumnya, rawatan secara tradisional ni dilakukan dengan bimbingan orang orang yang lebih tua.…

  • Tips- kesihatan Kanak kanak

    Bagaimana Meningkatkan Sistem Imun Anak-Anak

    Wabak HFMD sedang menular kan sekarang? Kalau nak tahu, memang tiada ubat ada vaksin yang boleh ubati HFMD.  Satu cara yang kita boleh buat ialah BOOST sistem imun badan anak2 kita.   Bila sistem imun kuat , bukan takat HFMD, tapi penyakit dari virus lain pun susah nak hinggap. Bagaimana nak tingkatkan sistem imunisasi anak?   Sistem imun telah direka dengan sebaiknya untuk melawan penyakit, bakteria dan virus.Jika imun lemah, pada bila bila masa sahaja anda dan anak anda akan mudah terdedah kepada selesema atau mana-mana penyakit yang serius.   Kita dikelilingi oleh bakteria dan kuman dalam kehidupan seharian kita dan pendedahan ini sebenarnya boleh menguatkan sistem imun badan anak…

  • Batu Karang

    Ikhtiar Merawat Penyakit Batu Karang

    Apa itu penyakit Batu Karang?       Batu yang terdapat dalam ginjal atau lebih dikenali dengan “Buah Pinggang” terjadi dari tumbuhan kristal halus dari beberapa jenis kimia. Kimia yang paling lumrah adalah kalsium oxalat, kalsium pospat dan yang kurang dikenali ialah asid uric, cystine dan magnesiam pospat ammonia. Saiz batu karang ini ada yang halus seperti pasir dan boleh jadi sebesar bola golf. Kebanyakkan batu tumbuh membesar dalam ginjal, kemudian bergerak ke bawah ke dalam saluran kencing dimana ianya menjadi bertambah besar. Kesulitan akan timbul apabila batu-batu menjadi terlalu besar yang mengakibatkan ganguan kepada perjalanan aliran air kencing. Ada yang Tak suka minum air tak??     Kalau ada,Elok lah…

  • Cara menghilangkan gout

    Bagaimana Vivix Shaklee Merawat Gout

    Bagaimana vivix shaklee merawat gout?  Seperti yang kita tahu, dalam vivix ni terkandung 4 bahan utama yang sangat berharga iaitu :   Muscadine Grapes Purple Carrot Elderberry Japanese Knotweed   Keempat- empat bahan dalam vivix ini sangat istimewa      4 Cara Bahan dalam Vivix Bertindak     Memperbaiki DNA Mengurangkan inflamasi Meningkatkan penghasilan tenaga Mengelakkan pengumpulan protein AGE  (Advanced Glycation End Product)       Bagaimana Vivix Membantu Pesakit Gout     Vivix membantu pesakit gout ini dengan bahan ramuan yang terkandung dalam vivix tadi.   Vivix perbaiki sel -sel yang telah membengkak dan sakit supaya sel kembali pulih sihat seperti sediakala Vivix bantu elakkan sel – sel lain…