• DIABETES

    Kencing Manis Ketika Hamil

        Diabetes semasa hamil ( DIABETES GESTASI) . Pernah terfikir tak yang memang takdak masalah kencing manis. Tiba-tiba semasa hamil doktor sahkan ada diabetes. Terkejut bukan? Macamna boleh ada? Apakah puncanya? Apakah risikonya kepada bayi dalam kandungan? haa jom baca sampai habis.   Apa Itu Diabetes Gestasi?   Diabetes semasa hamil atau dipanggil sebagai Gestational Diabetes Mellitus (GDM) merupakan satu keadaan serius yang berlaku kepada wanita hamil yang sebelum ni taktau pun kata menghidap kencing manis, tup tup kini mempunyai paras glukosa yang lebih tinggi dari paras mereka yang normal.   Bagaimana Diabetes Gestasi Berlaku? Diabetes akan berlaku apabila badan tak boleh nak hasilkan sejenis hormon yang dipanggil insulin…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Awas! DEMAM DENGGI

    Demam denggi adalah penyakit berjangkit yang disebabkan oleh virus denggi dan disebarkan melalui gigitan nyamuk Aedes.   Tanda – Tanda Demam Denggi   A�Demam panas yang mengejut dan berterusan Bintik- bintik merah pada kulit’ Sakit teruk pada tulang- tulang , otot-otot, sendi-sendi , biji mata dan kepala Pendarahan dikulit , hidung dan mulut Muntah-muntah dan sakit perut.   Tanda-Tanda Demam Denggi bagi Kanak-kanak Tidak aktif Kurang minum air Air kencing yang sedikit atau tidak buang air Bernafas laju Muka atau tangan pucat Punca Demam Denggi Longkang- longkang disekitar rumah yang dipenuhi sampah , timbunan tanah dan rumput-rumput yang telah tumbuh . Ini menyebabkan ada air yang bertakung dan boleh menjadi…

  • Family trip 2018

    Pool Mewah Dalam Kawasan Kampung

    Bila sebut kampung ja mesti kita mula bayang ada tasik, sungai dan sebagainya. Jauh sangat nak bayangkan kolam mewah kan. Tapi, hampa mesti terkejut lepas p satu tempat riadah ni. Tempat cantik dan kolam pun cantik sangat sesuai untuk bawa family mai riadah time cuti sekolah tau. Kat kampung Singkir je uolss Minggu lepas fira ada p satu tempat ni bersama family. Saja lah riadah dengan family ramai ramai kan hehe. Tempat ni memang sangat sesuai untuk mereka yang anak ramai yang tak mampu nak jalan jauh jauh. Dapat datang sini pun dah syukur tau dengan tempat menarik dan harga yang murah 🙂 Suasana kampung yang aman damai ditemani bunyi…