• Kepentingan Suplemen

    Kenapa Perlu Ambik Suplemen Dalam Kehidupan Seharian

    Kenapa kita perlu ambik suplemen dalam kehidupan seharian kita? mesti ramai yang tertanya-tanya kan.  Tak sakit pun perlu ambil suplemen juga ka?   Ok, untuk pengetahun anda semua, kita perlu ambik supplement adalah kerana : 7 Sebab kenapa anda perlu ambil suplemen?     1)Kita sering terdedah terhadap pencemaran alam sekitar dan radikal bebas yang menjejaskan kesihatan badan. 2)Badan kita memerlukan dos yang lebih tinggi bagi sesetengan nuitrien. Hakikatnya nutrien hanya boleh didapati dari pemakanan. 3) Buah-buahan dan sayur-sayuran mungkin terjejas dan tercemar akibat racun serangga atau bahan kimia lain 4) Mengamalkan gaya hidup tidak sihat seperti kurang bersenam atau bersukan dan merokok 5)Rutin pemakanan kebanyakkan rakyat Malaysia yang tidak…

  • Kolestrol Tinggi

    Bagaimana Cara Untuk Menurunkan Paras Kolestrol

        Kolestrol  ialah bahan berlemak (Lipid) yang merupakan sebahagian daripada membran luar sel dalam badan haiwan . Ia juga ditemui dalam edaran darah manusia..Dua sumber utama kolestrol dalam darah diperoleh daripada pemakanan dan pengeluaran hati.. kolestrol pemakanan datang dari daging,ayam,ikan dan produk tenusu. Selepas makan, kolestrol diserap oleh usus kedalam peredaran darah dan diselaputi oleh  protein. kolestrol terbahagi kepada dua   1) Kolestrol baik 2) Kolestrol jahat ( Kena singkirkan dari badan )   kolestrol tidak boleh larut dalam darah kecuali jika ia bergabung dengan protein khas yang dipanggil lipoprotein. Kolestrol yang dirembaskan oleh hati ke dalam darah boleh bergabung dengan lipoprotein ketumpatan amat rendah ( VLDL) atau lipoprotein…

  • KELEBIHAN SHAKLEE

    Perbezaan Shaklee Yang Anda Perlu Tahu

    Ada perbezaan kah vitamin shaklee ni dengan vitamin lain dekat luar sana?  Seperti yang anda tahu, vitamin shaklee ni merupakan vitamin semulajadi dan bukannya vitamin sintetik.     Perbezaan vitamin semulajadi VS sintetik   Penghasilan Keserasian dengan tubuh Harga Kesan jangka panjang     1) Penghasilan   Vitamin Semulajadi – Dihasilkan daripada ekstrak bahan – bahan semulajadi seperti tumbuh tumbuhan dimana kita ambil inti pati atau bahan yang diperlukan dan kita singkirkan seratnya. Cth: Vitamin c shaklee dihasilkan dengan mengambil pati asid ascobid dalam jagung dan kemudian kita singkirkan serat-serat atau bahan-bahan lain yang tidak digunakan.   Vitamin Sintetik – Dihasilkan di makmal dengan memanipulasi ataupun menggunakan bahan kimia yang…

  • stroke

    Rasa Lemah atau Kebas Secara Tiba-tiba Di Muka, Lengan Serta di Sebelah Bahagian Badan Adalah Antara Gejala Seseorang itu Berkemungkinan diserang Strok

    Di Malaysia, statistik menunjukkan strok merupakan punca kematian ke-3 terbanyak di Malaysia selepas sakit jantungdan kanser. Kira-kira  40 000 di Malaysia diserang strok setiap tahun dimana kebanyakannya adalah  dari kalangan orang dewasa.   Strok adalah sejenis keadaan dimana kurangnya pengaliran darah ke otak sehingga menyebabkan kematian otak.  Otak manusia memerlukan darah yang mengandungi oksigen dan nutrien untuk terus berfungsi. Kematian atau kekurangan fungsi otak ini kemudiannya akan menjejaskan deria-deria anda seperti pertuturan. Selain itu, sebelah bahagian tubuh badan akan lumpuh dan pesakit strok juga biasanya akan mempunyai masalah ingatan.     Jenis-jenis strok       Strok Berdarah(Haemorrhagic Stroke) – Terjadi apabila saluran arteri atau pembuluh darah di otak pecah…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Cara Rawat Kulit Breakout

    Pernah tak anda mengalami masalah kulit yang kronik sama ada selepas menggunakan apa apa skincare atau tidak.Breakout merupakan jerawat atau bintik-bintik merah yang memenuhi kulit wajah kerana pori- pori tersumbat disebabkan tindak balas daripada kulit yang tidak sesuai  terhadap kandungan sesuatu produk dan faktor lain lagi.     Cara pulihkan muka breakout dengan mudah dan berkesan     Hendak memulihkan muka breakout memerlukan kesabaran yang tinggi, jangan ingat harini bertindak esok terus boleh nampak hasil, ianya memerlukan sedikit masa untuk nampak perubahan. Yang pastinya, anda memang kena stop semua penggunaan produk yang digunakan.  Jaga pemakanan, penjagaan wajah dan cari vitamin yang boleh membantu dari dalaman kulit. Bukan luaran semata mata.…

  • Bell's Palsy

    Terkejut Bangun Pagi Tengok Muka Jatuh Sebelah

    Terkejut bangun pagi tengok muka jatuh sebelah rupa-rupanya diserang bell’s palsy.   Apa itu bell’s  palsy?   Menurut, Dr. Loganathan, bell’s  palsy adalah satu penyakit kelumpuhan muka idiopatik (tidak diketahui punca) akibat disfungsi saraf tengkorak VII (saraf muka) yang mengakibatkan ketidakupayaan mengawal otot muka pada bahagian yang terjejas.   Bell’s palsy di mana pesakitnya hanya mengalami lumpuh muka yang bukan berpunca daripada tekanan darah tinggi, diabetes atau sebagainya.   Menurut beliau, nama bell’s palsy diberi sempena pakar anatomi Scotland Charles Bell yang pertama kali menggambarkan keadaan tersebut sebagai penyakit mononeuropati akut (penyakit yang melibatkan satu saraf).   Biasanya, ia berlaku secara tiba-tiba secara separa namun dalam kes tertentu (peratusan rendah)…

  • omega guard

    Cara Atasi Masalah Suka Makan

    Bagaimana nak atasi masalah suka makan? Semua orang suka makan kan hehe     Bayangkan situasi ini.Lidah mengecap sesuatu,hidung mencium aroma yang harum atau anda berada pada tempat tertentu. Semua ini,secara langsung membuatkan otak anda akan berinteraksi dengan zat-zat kimia seperti dopomine dan serotonin. Dalam masa yang sama,ia akan membuatkan selera makan memenuhi otak kamu semua.Akibatnya, kamu ingin makan dan makan lagi..haha.walaupun isyarat perut tidak memberikan rasa lapar. bahaya tuuuu.   Semestinya rasa lapar itulah datangnya dari perut. Ketika anda memerlukan tenaga,perut akan mengirmkan ghrelin ( hormon lapar) ke hipotolamus ( pusat arahan di otak untuk metabolisme).Hasilnya, anda akan mencari-cari makanan untuk anda kunyah 🙂   so, jangan sesekali anda cuba…

  • kanser

    Haid Yang Berpanjangan Tanda Awal Kanser Rahim?

    Betulkah haid yang berpanjangan ni tanda awal kanser rahim?   Ya, betul haid yang berpanjangan merupakan salah satu tanda awal kanser rahim.   Tanda-tanda awal kanser rahim   Vagina mengeluarkan suatu cairan yang luar biasa Berlaku pendarahan di bahagian vagina secara tidak normal Kesakitan pada pelvis Sakit ketika bersama atau sewaktu melakukan hubungan kelamin Haid yang berpanjangan dan berat Hilang kawalan pada pundi kencing Ketidakselesaan ketika membuang air kecil Keletihan yang berterusan Hilang selera makan atau berat badan turun mendadak Sakit Kaki   Bagaimanakah kanser rahim berlaku?   Rahim adalah organ reproduktif yang berfungsi sebagai tempat membesarnya janin atau kandungan. Organ kita ni berbentuk buah pear dan terdiri daripada bahagian…

  • omega guard

    10 Makanan Untuk Ibu Mengandung Yang Boleh Merangsang Otak Genius Bayi Dalam Kandungan

    Makanan yang ibu mengandung perlu amalkan jika ingin bayi yang lahir otak genius.   1) Madu       Makanan yang sangat berkhasiat yang juga dikenali sebagai makanan penyembuh penyakit. Ia mengandungi pelbagai vitamin seperti vitamin A, B1,B2,B3,B5,B6,D,K,E mineral seperti zat besi, zink. Selain itu, ia juga mengandungi protein, hormon, antiseptik dan enzim yang mampu meningkatkan daya ingatan dan kecergasan mental.     2) Kismis     Kismis kaya dengan zat besi yang sangat penting untuk membina darah agar bekalan oksigen cukup untuk disalurkan ke otak. Darah mengangkut kesemua nutrisi yang penting agar sampai ke tempat yang diperlukan. Oleh itu, darah yang mencukupi membantu dalam pembentukan otak anak yang genius.…

  • Rabun

    Cara Mengatasi Masalah Rabun

    Rabun merupakan masalah penglihatan yang sering terjadi kepada semua peringkat umur. Tak kira sama ada muda atau tua. Malah, seawal usia 7 tahun lagi sudah ramai kanak kanak yang ada masalah rabun ni. Kalaau perasan ramai budak yang baru 7 tahun dah mula memakai cermin mata. Rabun ni juga terdapat 2 jenis.   2 Jenis Rabun Masalah Rabun Jauh   Rabun jauh ini dimana keadaan seseorang tidak dapat melihat sesuatu objek didalam keadaan yang jauh dengan jelas. Tetapi, dapat melihat objek yang dekat dengan jelas.     Biji mata mereka lebih besar dan panjang berbanding orang yang tidak rabun. Imej yang masuk ke dalam mata tidak dapat difokus dengan tepat…