• TIPS - Penjagaan Muka

    Kulit Lebih Sihat Selepas Detoks

    Ramai yang tak tahu kan kelebihan detoks. Ada yang beranggapan bahawa detoks ni sebenarnya tak perlu . Tapi,salah satu kebaikan detoks ni adalah bagi membantu kita dapatkan kulit yang lebih sihat tau.   Kulit ni sebenarnya organ terbesar pada badan kita. Kulit juga adalah salah satu organ detoks yang membantu buang toksin dalam badan melalui air peluh . Sebab tu kalau toksin terkumpul terlalu banyak dan tak sempat dikeluarkan dengan efisyen melalui peluh , kesan yang paling biasa adalah jerawat . Toksin berlebihan itu juga akan kembali beredar dalam darah kita.   Tetapi, kalau proses detoks melalui kulit berjalan lancar , kulit kita akan menjadi lebih sihat dan cantik secara…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Skincare Yang Selamat Dan Berkesan

    Di zaman menuju tahun 2020 ni, banyak sangat lambakan skincare dipasaran. Sebagai pengguna , menjadi hak kita untuk memilih skincare yang selamat dan berkesan. Tapi, persoalan sekarang skincare yang manakah yang selamat dan bebas bahan kimia?   Fira akui banyak juga produk diluar sana yang mungkin selamat dan berkesan. Tapi yang  menjadi pilihan fira adalah  Youth  Skincare Shaklee   Produk Yang Ada Dalam Skincare Youth Shaklee   Luminous Gel Oil Cleanser         3 dalam 1, tidak mengandungi sabun, PH seimbang Pembersih ini menggabungkan campuran vitamin yang dipaten dan polifenol serta alga untuk memperhalus dengan lembut, menyuci, dan menyediakan kulit anda untuk langkah seterusnya.    Bahan-bahan utama adalah :…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Fungsi Vitamin C Bagi Tubuh Badan Manusia

    Vitamin c adalah nutrisi yang sangat penting bagi tubuh kerana fungsinya yang sangat besar bagi kesihatan. Tahukah anda, pengambilan nutrisi yang mencukupi, sangat penting untuk tubuh. Antara nutrisi yang tubuh sangat perlukan adalah vitamin c .   Jika tubuh anda mengalami kekurangan vitamin c, ia akan memberikan beberapa simptom pada tubuh badan.     Tanda Tubuh Kekurangan Vitamin C     Luka lambat sembuh Gusi berdarah Rambut kering Kulit kering dan kasar Mudah jatuh sakit seperti demam dan selsema Ulser Apa Fungsi Vitamin C Bagi Tubuh Manusia?     Memperkuatkan sistem pertahanan badan anti selsema, resdung Baik untuk kulit yang cantik ( anti-aging) Cepat sembuhkan luka dan baikpulih tisu serta…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Khasiat Daun Kari

    Khasiat daun kari   1. Penawar cirit birit dan buasir     – Daun kari boleh dijadikan tonik herba untuk menguatkan perut dan meningkatkan keupayaannya serta mengatasi masalah penghadaman. Ia juga boleh digunakan sebagai laksatif (julap) lemah untuk mengatasi masalah sembelit. Jus daun kari yang dicampur dengan madu juga dapat menjadi penawar cirit birit dan buasir.     2. Loya dan pening   – Jus daunnya yang segar dicampur dengan jus limau nipis digunakan untuk mengatasi masalah loya dan pening . Caranya dengan mencampurkan satu sudu teh jus daun kari dan satu sudu teh jus limau nipis. Daun kari juga berkesan dalam mengatasi masalah haid dan penyakit gonorea (gonorrhea), menghilangkan…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Petua Untuk Tingkatkan Daya Ingatan

    Beberapa petua untuk tingkatkan daya ingatan yang anda boleh ikuti.   6 Petua tingkatkan daya ingatan 1. Kopi       Kopi boleh meningkatkan kesihatan mental dan memori kerana kopi mampu merangsang banyak daerah dalam otak, dan boleh mengaturnya tetap berjaga, ransangan, mood dan kosentrasi.   Mengikut kajian, orang dewasa yang meminum kopi sebelum ujian memori menunjukkan perkembangan yang signifikan dibandingkan mereka yang minum kopi tanpa kafein.   2. Latihan mental   Kajian menunjukkan bahawa rangsangan mental boleh menjaga otak sihat dan meningkatkan kekuatan daya ingatan. Orang yang memiliki daya ingatan yang bagus dan cemerlang, lebih mempunyai pelbagai keinginan dan boleh mengatasi tantangan latihan mental. Latihan mental boleh menggunakan teknik…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Cara Rawat Kulit Breakout

    Pernah tak anda mengalami masalah kulit yang kronik sama ada selepas menggunakan apa apa skincare atau tidak.Breakout merupakan jerawat atau bintik-bintik merah yang memenuhi kulit wajah kerana pori- pori tersumbat disebabkan tindak balas daripada kulit yang tidak sesuai  terhadap kandungan sesuatu produk dan faktor lain lagi.     Cara pulihkan muka breakout dengan mudah dan berkesan     Hendak memulihkan muka breakout memerlukan kesabaran yang tinggi, jangan ingat harini bertindak esok terus boleh nampak hasil, ianya memerlukan sedikit masa untuk nampak perubahan. Yang pastinya, anda memang kena stop semua penggunaan produk yang digunakan.  Jaga pemakanan, penjagaan wajah dan cari vitamin yang boleh membantu dari dalaman kulit. Bukan luaran semata mata.…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Bagaimana Nak Merawat Kudis Buta

    Fira terpanggil untuk mengupas pasal kudis buta ni sebab baru ni fira ada pergi hospital. Then, terjumpa dengan sorang budak ni ada masalah kudis buta. Allah , kesian sangat tengok. Habis satu badan ada. Sampai nangis nangis dia. Yala badan rasa miang dan gatal gatal kan. Memang memeritkan.   Tapi , insyaAllah ada rawatan yang sesuai. Cuma kena ikhtiar la. Kalau ubat doktor tak jalan boleh ikhtiar dengan alternative lain pula.   Apa Itu Kudis Buta ?     Kudis buta atau dikenali sebagai scabies adalah keadaan kulit yang disebabkan oleh infestasi hama gatal manusia dipanggil Sarcoptes scabiei. Ini hama mikroskopik menggali ke dalam kulit dan menyebabkan terjadinya gatal-gatal dan…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Petua Pudarkan Jeragat

    Petua orang dulu-dulu cara pudarkan jeragat.   Apa itu Jeragat? Jeragat ialah bintik-bintik hitam yang muncul pada permukaan kulit akibat kekurangan nutrient. Tompok jeragat selalunya lebih gelap dari warna kulit asal dan ini menyebabkan tona kulit kelihatan tidak sekata. Bagi mereka yang berkulit cerah , kebiasaannya tompok jeragat akan berwarna coklat. Manakala, mereka yang berkulit gelap pula akan mendapat tompok yang berwarna hitam. Kadangkala, saiz jeragat yang kecil ini lama kelamaan membesar kemudian bercantum dengan jeragat yang lain dan akhirnya memenuhi ruang di setiap wajah anda.   Punca Berlakunya Jeragat 1) Terdedah kepada sinaran matahari Matahari akan mengeluarkan sinaran ultraviolet  (UV) Sinaran uv ni terdiri daripada 3 jenis: Ultraviolet  A-…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Terpaksa Cantik dengan Vivix Shaklee

    Terpaksa Cantik   Wanita memang fitrahnya ingin sentiasa kelihatan cantik dan menarik.Boleh dikatakan semua wanita didunia ini ingin sentiasa kelihatan cantik.. Bagaimana Vivix Boleh Membantu Kita Nampak Cantik?   Mungkin ada yang taktau vivix bukan saja untuk kesihatan seperti menyembuhkan penyakit diabetis dan sebagainya. Tapi vivix juga boleh buat kita jadi cantik.Wow, best ke tak best??   Vivix – Botanical Beverage Mix melambangkan penemuan revolusioner dalam bidang khasiat pemakanan polifenol. Vivix – mengandungi ramuan botani Shaklee  yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaaan sel. Peningkatan usia seringkali dikaitkan dengan masalah…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Sepuluh Tahun Penantian, Kini Isteri Hamil Semula

    10 Tahun Penantian, Kini Isteri Hamil Semula..   Assalamualaikum Saya Daud Mohamad. Berumur 33 tahun, telah berkahwin 11 tahun yang lalu dan dikurniakan seorang anak kini berumur 10 tahun. Setiap kali berjumpa dengan adik beradik dan saudara mara. Soalan yang pertama ditanya mesti soal anak. Bila lagi nak tambah anak? Takkan sorang je? Merancang ke? Fuh sabarjela yang tanya tu tak fikir langsung perasaan orang. Kesian kat isteri saya jadi stress bila orang tanya macam tu. Kadang-kadang yang tanya tu tak tengok batang hidung sendiri. Sebab ada yang tanya tu anak dia sendiri dah lama kahwin tapi masih belum dikurniakan anak. Emm tak tau nak cakap apa kan Jawapan yang…