Darah Berhenti Mengalir Serta Isi Lebih Di Dubur Mengecut

Buasir merupakan perkataan yang cukup sinonim dengan mereka yang kerap  buang air besar berdarah . Tapi kan  camna cara kita nak rawat agar tak terus merebak . Hmm bolehka kalau kita taknak buat rawatan di hospital? Adakah ubat lain yang membantu? Apakah penawarnya ?  hehe dah jangan runsing lagi, setiap sakit pasti ada ubatnya . Dah boleh simpan muka monyok tu , mai baca bagi jelas pasal buasir ni.

Apa tu Buasir?

Hampa tau dak buasir tu apa?
Haa buasir ni  adalah pembengkakan yang berlaku pada saluran darah “vein directum”. Selalunya kalau kita buang air besar, akan keluar darah . Pada peringkat yang lebih teruk, akan keluar sesuatu seperti lendir pekat berwarna merah darah melalui dubur dan ia memang bercampur darah.

 

Jenis Buasir

1 . Buasir Dalaman


Buasir dalaman ni selalunya tak rasa sakit atau gatal sebab ianya terdapat pada bahagian yang paling dalam di usus buasir

2. Buasir Luaran

 

Buasir ni selalunya rasa sakit, pedih dan gatal. Jika buasir luar ni ni  menjadi besar dan tak  dapat bekalan darah, satu ketulan boleh terbentuk didalamnya dan boleh menyebabkan buasir darah beku. Buasir ni juga selalu mendapat perhatian utama semasa rawatan.

4 Tahap Buasir

Tahap 1

  • Berlaku pendarahan dan bengkak menonjol keluar.

Tahap 2

  • Disebabkan oleh pergerakan usus, bengkak akan keluar tetapi secara spontan akan masuk balik kat dubur tu.

Tahap 3

  • Keadaan yang sama seperti tahap dua, tetapi bengkak tersebut akan hanya ada di dalam setelah ditolak masuk secara fizikal, maknanya hampa kena la tolak guna jari,memang sakitlah sikit

Tahap 4

  • Darah pekat keluar, menyebabkan rasa sakit dan susah untuk meneran. Buasir akan berada di luar kawasan dubur. Memang sakit dan perlu dibedah

Punca Buasir

  •  Duduk berterusan
  • Meneran ketika najis keras atau sembelit
  • Cirit birit
  •  Batuk yang teruk
  • Selalu makan makanan pedas
  •  Mengangkat benda berat
  •  Kehamilan
  •  Bersalin
  • Duduk mencangkung terlalu lama dalam tandas

 

Tanda- Tanda Buasir

1) Rasa sakit yang berdenyut denyut dan rasa gatal pada lubang dubur
2) Pendarahan berlaku selepas dan selepas membuang air besar
3) Sukar membuang dan rasa tak selesa pada dubur
4) Darah menitis dan tersembur keluar dari saluran dubur

Tips Mencegah Buasir

1) Jika merasa batuk yang berpanjangan serta cirit birit dan sembelit, cepat cepatlah pergi membuat rawatan . Sebab kalau dibiarkan boleh menyebabkan berlakunya buasir
2) Pemakanan yang sihat . Banyakkan mengambil makanan yang kaya dengan fiber seperti buah buahan dan sayur sayuran.
3) Bersenam dan Olahraga dapat membantu mencegah sembelit yang merupakan antara penyebab utama buasir
4) Amalkan tabiat buang air besar yang baik. Jangan mengambil masa yang lama dalam tandas. Pastikan najis sentiasa lembut dengan memakan makanan yang tinggi serat, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran
5) Elakan ’meneran’ terlalu kuat semasa membuang air besar, ini dapat dicegahkan dengan memastikan najis anda sentisa lembut dan juga dengan duduk secara ’mencangkung’ semasa membuang air besar.

Rawatan Buasir

Ada berbagai cara untuk merawat buasir yang biasanya tergantung kepada tahap buasir yang dihidapi pesakit.

1) Rawatan hospital.

  • Melalui pembedahan
  • Suntikan

2) Rawatan secara tradisional

  • Kaedah rawatan dengan herba atau tumbuhan

Ambil satu perdu (satu pokok,termasuk akar, daun dan buah) pokok belimbing tanah atau belimbing bukit(bukan belimbing buluh) selepas tu bersihkan kemudian  rebuskannya sehingga mendidih. Minumlah air tu 2 kali sehari. InsyaAllah dalam dua hari akan segera sembuh.

 

Rawatan Lain

Selain 2 rawatan diatas, para penghidap buasir juga boleh mencuba alternative lain dengan cara mengambil supplement.

Suplement yang dicadangkan

  • Vivix

Suplemen yang tinggi antioksidan yang mengandungi resveratrol.

Resveretrol ni bertindak membaiki sel sehingga ke peringkat DNA. Jika Sel dalaman badan kita sihat, maka kita juga akan sihat. Sebab tu sesiapa yang ada luka dalaman atau luaran amat sesuai ambil Vivix. Vivix membantu menjadi lebih sihat secara keseluruhan. InsyaAllah dengan izin Allah s.w.t

Testimoni Buasir

Testimoni 1

Diantara mereka yang dah berajaya bebas dari derita buasir selepas bersalin

 

 

Testimoni 2

Darah dah stop keluar dan bila membuang dah tak rasa buasir . Alhamdulillah

 

Kedua- dua testimoni diatas adalah diantara mereka yang dah berjaya mengatasi masalah buasir dengan mengamalkan vivix shaklee. Alhamdulillah, mendapat hasil yang positif berkat ikhtiar dengan suplement. Allah s.w.t memang suka akan hambanya yang usaha mencari jalan keluar untuk sembuhkan sesuatu penyakit.

 

Jika kita dah cuba pelbagai rawatan tetapi masih belum memberikan kesan yang positif teruskan bersabar dan berdoa. InyaAllah Allah tau waktu yang sesuai untuk mengabulkan doa kalian.

 

Bagi sesiapa yang ingin cuba merawat masalah buasir dengan vivix shaklee bolehla mendapatkannya dengan fira.

Cara Untuk Mendapatkan  Vivix

Disini ada 2 cara untuk hampa semua dapatkan vivix shaklee ni.

  • Boleh membeli sendiri dengan menggunakan debit kad/ kredit kad dengan hanya klik link gambar dibawah ni

  •   Boleh terus order melalui saya dengan cara whatsapp atau sms saya dinombor 017-503-9907

 

YOUR TRUSTED SID

 

 

 

 

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge