TIPS - Penjagaan Muka

Petua Pudarkan Jeragat

Petua orang dulu-dulu cara pudarkan jeragat.

 

Apa itu Jeragat?

Jeragat ialah bintik-bintik hitam yang muncul pada permukaan kulit akibat kekurangan nutrient. Tompok jeragat selalunya lebih gelap dari warna kulit asal dan ini menyebabkan tona kulit kelihatan tidak sekata. Bagi mereka yang berkulit cerah , kebiasaannya tompok jeragat akan berwarna coklat. Manakala, mereka yang berkulit gelap pula akan mendapat tompok yang berwarna hitam. Kadangkala, saiz jeragat yang kecil ini lama kelamaan membesar kemudian bercantum dengan jeragat yang lain dan akhirnya memenuhi ruang di setiap wajah anda.

 

Punca Berlakunya Jeragat

1) Terdedah kepada sinaran matahari

Matahari akan mengeluarkan sinaran ultraviolet  (UV) Sinaran uv ni terdiri daripada 3 jenis:

  • Ultraviolet  A- Cahaya ini adalah cahaya yang paling banyak dalam matahari. Ia mampu menembusi lapisan kulit atas dengan mudah.  Cahaya Uv A akan menyebabkan kerosakan pada tisu-tisu penyambung seterusnya menyebabkan masalah kulit serta punca terjadinya jeragat dan yang lebih teruk kanser kulit

 

  • Ultraviolet B  –  Cahaya ini adalah kurang berbanding UV A kerana UV B  kebanyakkannya telah di serap oleh lapisan ozon. Cahaya UV B ni akan menyebabkan kulit menjadi terbakar atau sunburn.

 

  • Ultraviolet  C – Cahaya ini merupakakan cahaya yang paling bahaya terhadapa kulit. Tetapi jangan risau kerana cahaya ini tidak sampai ke bumi disebabkan diserap oleh lapisan ozon.

 

2) Perubahan Hormon / Faktor Genetik

Pil perancang kehamilan merupakan salah satu punca terjadinya jeragat. Pengambilan pil ini amat jelas diperkata sebagai punca terjadinya jeragat walaupun seseorang itu tidak mempunyai sejarah di dalam keluarga yang mempunyai jeragat.

 

3) Penggunaan Kosmetik

Penggunaan kosmetik yang berbahaya dan tidak sesuai dengan kulit akan menyebabkan kulit rosak

 

Petua untuk menangani masalah jeragat

 

  1. Ambil segenggam beras, rendam dalam air anggaran selama sejam. Toskan beras dan tumbuk bersama anggaran 1cm kunyit hidup hingga lumat. Gaulkan bersama perahan sebiji limau nipis dan sebiji putih telur hingga mesra. Sapukan ke seluruh muka sebagai makser . Biarkan hingga kering . Bilas dengan air suam untuk kekalkan kelembapan kulit. Buatlah setiap hari sehingga berpuas hati.

 

 

2. Ambil sesudu susu tepung dan gaul dengan perahan limau nipis sehingga menjadi paste. Sapukan ke seluruh muka sebagai masker. Biarkan hingga kering. Bilas dengan air suam untuk kekalkan kelembapan kulit.

 

 

 

Rawat Jeragat dengan Vitamin C  Shaklee

 

Siapa yang dah rasa fed up dengan masalah jeragat di muka? Segala macam produk dah cuba tapi macam tu juga jeragatnya. Tak pernah pudar. Bertompok-tompok . Salah satu cara untuk mendapatkan kulit flawless tanpa jeragat adalah melalui pengambilan vitamin dan salah satunya ialah dengan mengamalkan vitamin c.

 

Vitamin c ini sangat penting pada semua orang. Kita tak mampu hasilkan vitamin c sendiri. Namun tubuh kita sangat perlukan vitamin c untuk kuatkan sistem imun, lawan radikal bebas dan cantikkan kulit. Kalau tak percaya cuba tengok mereka yang amalkan vitamin c sepanjang hidupnya

 

Bagaimana Vitamin c membantu

 

Vitamin c mampu merangsang pembentukan kolagen. Kolagen ini pula penting untuk menghalang sinaran uv menerjah ke dalam kulit dan aktifkan melanin-melanin dalam kulit.

 

 

 

Testimoni

 

 

Kulit makin cerah sebab jeragat berkurangan

 

 

Harga?

 

Harga bagi sebotol vitamin c tak sampai rm100 dan apa yang bestnya tahan hampir 6 bulan tau.

 

Berminat?

 

Anda boleh dapatkan vitamin c shaklee dengan fira. Fira merupakan pengedar sah shaklee tau. Boleh request sama ada nak fira pos atau terus Cod dikawasan rumah korang ( SUNGAI PETANI & SEKITARNYA) .

 

Untuk sebarang pertanyaan boleh direct tanya fira di – Pengedar sah shaklee Sungai Petani & Seluruh Malaysia

 

atauuuu

Korang boleh membuat pembelian terus di web shaklee dengan menggunakan kredit kad. Just klik gambar di bawah ok.

 

 

 

Nur syafira Bt Mohd Naser.24 tahun merupakan puteri tunggal En Naser dan puan Aniza. Tinggal di Sungai petani dan merupakan pengedar sah shaklee Sungai Petani. Untuk sebarang pertanyaan atau pembelian produk shaklee boleh terus whatsapp 0175039907

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge