• TIPS - Penjagaan Muka

    Aku Penghidap Sakit Kronik

    Aku Penghidap Sakit Kronik Zaman sekarang ni ramai sangat kita tengok yang kerap sakit kan . Kadangkala individu tu sendiri pun tak tau yang dia menghidap penyakit. Ada yang dah sampai tahap kronik baru dapat tahu tentang penyakit yang dihadapi , apa apa pun bagaimanakah kita merawatnya agar tidak terus merebak dan menjadi semakin teruk. Selalunya kebanyakkan penyakit kronik ni berpunca daripada kerosakan sel sel dalaman kita.Selain itu berpunca daripada radikal bebas. Kehadiran radikal bebas boleh mengancam kesihatan dan menjadi penyebab utama kepada pelbagai masalah kronik.   Apa Itu Radikal Bebas?   Radikal bebas adalah molekul yang kehilangan elektron, sehingga molekul tersebut menjadi tidak stabil dan sentiasa berusaha mengambil elektron…

  • TIPS - Penjagaan Muka

    Tanda Awal Kanser Payudara

    Tanda awal kanser payudara yang mungkin anda tak perasan adalah seperti berikut:   Tanda Awal Kanser Payudara   1. Ketulan disekitar Payudara  2.Keluar Cecair dari payudara a) Cecair jernih b) Cecair bercampur darah 3. Warna kulit payudara menjadi merah 4. Rasa gatal pada puting susu 5. Saiz payudara menjadi besar atau kecil tanpa sebab 6. Rasa sakit di payudara secara berterusan  dan tak hilang 7. Puting masuk kebahagian dalam 8. Terjadi kerutan disekitar bahagian puting.      Faktor Kanser Payudara 1. Umur-  1 daripada 500 wanita dalam umur 30 an mempunyai kebarangkalian yang tinggi mendapat kanser payudara . Pesakit yang lebih tua memiliki risiko yang lebih tinggi 2. Sejarah Keluarga…